BRA ATT VETA

Garn

De flesta sorters garn går att använda.  Eftersom virkningen ska vara tät och fast kan det vara lämpligt att använda en virknål som är mindre än den som rekommenderas för garnet.De flesta modellerna är virkade med ett akrylgarn som heter Lady från Järbo garn, med virknål nr. 3,5.   Figurerna ska generellt stoppas hårt och fast. Men det finns undantag, vissa delar ska ibland vara platta, och då står det i beskrivningen. Materialet att stoppa med kallas fiberfill, kuddstopp eller fyllnadsvadd och finns ofta att köpa i tyg- eller hobbyaffärer.  

Övrigt material som kan behövas

  • Nål att sy ihop delarna med.
  • Ögon; du kan använda trä- eller glaspärlor, rörliga ögon av plast, eller speciella ögon som fästs med en säkerhetsplatta på baksidan. De kan även sys med garn eller i tyg.
  • Tunn tråd och liten nål för att sy fast ögon mm.
  • Filttyg används ibland till små detaljer.

 Virkning

Virka runt, runt utan smygmaska (sm) eller luftmaska (lm) vid byte av varv. Nertag ska göras i båda maskbågarna. 

Markering av varv

För att lättare hålla räkning på maskor så markera gärna början av varven med en tråd, liten säkerhetsnål eller maskmarkör. Jag själv tycker det fungerar utmärkt med en tråd. 

 ”Justerbar ring” eller ”magisk ring”

 Istället för att börja varv 1 med 2 lm och fm i den första virkade lm, kan man börja med så kallad justerbar ring. Fördelen med att starta med en justerbar ring är att det inte blir något synligt hål där virkningen påbörjats.

 Den görs på följande sätt:

Lägg garnet som bokstaven b med garnända liggande under tråden från nystat (se bild 1). (För vänsterhänta gäller: lägg garnet som bokstaven d med garnända liggande under tråden från nystat.) Håll i punkten där trådarna korsar sig. Stick in virknålen i öglan, fånga upp den långa tråden som kommer från nystat, dra in garnet genom öglan (se bild 2). Gör sedan ett omslag, dra igenom garnet (dvs du virkar 1 lm) (se bild 3).

                                                                                                                            

          bild 1                                            bild 2                                       bild 3                                                  bild 4                                                                   bild 5

Virka därefter det antal fm runt ringen som står i beskrivningen på varv 1 (den virkade lm räknas inte med). Maskorna ska virkas både runt själva öglan och trådändan (se bild 4). Ta tag i trådändan och dra i den så sluts hålet i ringen (se bild 5). Fortsätt därefter med varv 2 på beskrivningen.

                                    

 Copyright

©Salabim äger copyrighten på mönstret. Det innebär att du kan använda mönstret för privat bruk, men inte sälja eller distribuera det vidare på något sätt.

Frågor

Hör gärna av dig till info@salabim.se om du har några frågor.